Onko musiikki itsestäänselvyys?

Onko musiikki itsestäänselvyys?

Tässä Cleac-Uutiskirjeessä

  • Ajatuksia musiikkiharrastuksen aloittamisesta
  • Appseja soittoharrastuksen alkuun

Onko musiikki itsestäänselvyys?

Seurasin eilen kolmikuisen poikani päänpyörittelyä ja ihmettelyä, enkä voinut olla pohtimatta mitähän hänen tulevaisuutensa tuo tullessaan. Mietiskelin, haluaakohan poika pelata jalkapalloa vai jääkiekkoa, vai innostuukohan hän vanhempiensa mukana seinäkiipeilystä. Ainoa, mitä en missään vaiheessa kyseenalaistanut oli musiikin harrastaminen. Sehän on isän taustan vuoksi selviö! Ja sitten pysähdyin…

Miksi pidän musiikkia itsestäänselvyytenä? Miksi juuri musiikki on pohdinnoissani se harrastus, mistä en suostuisi itse luopumaan? Miksi lapsi tai nuori ylipäätään ryhtyy musiikkiharrastukseen tai haluaa harrastaa musiikkia?

Nämä kaksi viimeistä kysymystä on tärkeä erottaa. Se, harrastaako tai haluaako harrastaa musiikkia on kaksi aivan eri asiaa. Minun on pakko myöntää, että olen jollain tasolla tehnyt harrastuspäätöksen poikani puolesta, vaikka minun itseäni kunnioittavana pedagogina pitäisi antaa jälkikasvuni päättää asia itse.

Lapsi tai nuori päätyy harrastamaan musiikkia useimmiten ympäristön (vanhempien, suvun ja kaveripiirin) ohjaamana tai painostamana. Useat musiikkia harrastavat lapset päätyvät vaikkapa pianotunneille tai musiikkileikkikouluun, siksi että vanhemmat kokevat musiikin vaikuttavan positiivisesti lapsen kehitykseen. Mikä on toki totta!

Musiikki aktivoi tehokkaasti molempia aivopuoliskoja, vaikuttaa lapsen matemaattiseen ymmärrykseen ja kielitaitoon ja edesauttaa muun muassa motoristen taitojen kehitystä. Musiikin vaikutuksia lasten ja nuorten kehitykseen on tutkittu jo vuosikymmeniä ja tulokset ovat vertaansa vailla. Varmasti osaksi näistä syistä itsekin haluan poikani harrastavan musiikkia.

Musiikkiharrastukseen päätyminen ei kuitenkaan pitäisi olla painostettua ja lapsi tai nuori ajatteleekin harrastuksen kiinnostavuutta aivan eri kantilta kuin esimerkiksi vanhempansa. Kiinnostuminen on prosessi, minkä ihminen loppujen lopuksi aina tekee itse. Lapsi tai nuori voi kiinnostua musiikista innostavan opettajan tai päiväkodin ohjaajan kautta tai jos musiikki on vapaasti omaksuttavissa ja nautittavissa kotona tai lähiympäristössä.  Kuullun tai nähdyn musiikkiesityksen tai  vaikkapa kiinnostavan artistin sytyttämä kipinä on hyvin vahva innostaja ihan pitkä aikaiseenkin harrastukseen, kunhan syntynyttä motivaatiota ei sammuteta. Musiikissa parasta on kuitenkin tekemisen vapaus ja tämä vapaus olisi hyvä säilyttää kaikilla musiikin harrastamisen tasoilla.

Musiikin harrastaminen ja ainakin kokeileminen on nyt helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Lukuisat toistaan ketterämmät applikaatiot ja pelinomaiset palvelut – verkon yli tapahtuvan live-opetuksen ohella – madaltavat harrastuksen aloittamiskynnystä ja harrastus sopeutuu nyt helposti nykyajan kiireiseen elämäntyyliin. Tätä kautta musiikin harrastamiseenkin voi löytyä ihan uusia ulottuvuuksia.

Haluan pyrkiä nyt havahtumiseni myötä suhtautumaan poikani tulevaisuuden harrastuksiin avoimin mielin niin musiikissa kuin muissakin harrastuksissa. Kehotan myös muita ajattelemaan asiaa yhtä avoimin mielin.

Musiikki  on mahtava harrastus, jonka kokeiluun kannattaa rohkaista, mutta ei ikinä pakottaa.

Kesäterveisin,

Aatu Mällinen
Musiikkipedagogi/TJ
Cleac Oy


Appseja soittoharrastuksen alkuun

pikkukuva-loopimal

Loopimal: Hauska ja opettavainen looppi-peli lapsille. Älyttömät animaatiot.

www.yatatoy.com/loopimal

pikkukuva-yousician

Yousician: Suomalainen appsi kitaran, pianon, ukulelen ja basson opiskeluun. Sopii myös aikuisille.

www.yousician.com

pikkukuva-pianoball

Pianoball: Lapsen ensimmäinen pianopeli. Helposti lähestyttävä ja kirkkaat värit.

itunes.apple.com

pikkukuva-cleac

Maikat: Kun lapsi on valmis oppitunneille, säästä aikaa ja päänvaivaa ottamalla osa tunneista etäopetuksena.

www.cleac.fi

Posted in Uutiskirje.